Mi történhetett a Google háza táján?

Ha valamit ingyen kapsz, te vagy az áru...

"Riasztó" hírek érkeztek az elmúlt napokban a Gogle háza tájáról, megszűnik a Google Reader, blokkolják az AdBlockereket, az új Chrome béta nem jeleníti meg az oldalakat, ha hirdetés blokkoló van telepítve, és egyéb ilyen szörnyűségeket. Nos, ez a felhasználók oldaláról tényleg borzalmas lehet, ám mint fejlesztő, megpróbálom a mi oldalunkról, és persze a Google oldaláról megvizsgálni a dolgokat. Persze az is lehet, hogy rossz következtetéseket fogok levonni, sőt, lehet, hogy meg is köveztek majd sokan ezért, de vállalom.

Kezdjük az elején. Az okostelefonok kialakulása idején (nem, még nincs iPhone) mindenki igyekezett üzletet csinálni a szoftverekből és operációs rendszerekből. Ha vettünk egy telefont, fizettünk az op. rendszerért is, és a garancia arra is kiterjedt. Az alkalmazásokat minden cég maga árulta, ha fizettél, kaptál egy telepítő fájlt, amit a telefonodra töltve tudtál installálni. Persze ekkor is volt kalózkodás, de a szoftvergyártók is megéltek. Majd jött az Apple és az iPhone, akik forradalmasították a mobil app üzletágat, hirtelen el tudtad érni a felhasználókat egy-egy jó alkalmazással, ha pedig még ingyenes próbaverziót is adtál, garantált volt a siker.

Ebbe a helyzetbe csöppent bele a Google, akik látszólag minden ingyen adnak. Nem, ne legyen ilyen elképzelésed, semmi sincs ingyen! A világon mindenért fizetni kell, így, vagy úgy! Ám ez nem annyira tűnt fel a felhasználóknak, hiszen a Google policy-jában a bevétel a reklámokból, a hirdetésekből adódik. Elterjedt hát az adware, vagyis a hirdetésekből finanszírozott fejlesztés, és az iOS fejlesztők is kénytelen-kelletlen követni kezdték ezt az irányzatot. Itt lettél TE az áru, azzal, hogy megnézted (igen, rá sem kell kattintani, sőt, meg sem kell nézni, elég, ha megjelenik a képernyődön) a hirdetést, bevételt generáltál a Google-nek és az alkalmazás készítőjének.

Később sok lett az eszkimó, kevés a fóka, a sok hirdetési felületre kvés a hirdető, olcsó lett a hidetés, és ma talán már nem is éri meg adware appot kiadni. Ez az iOS és a többi platfomr alatt nem gond, sőt, ismét virágzik a fizetős piac. Illetve virágozna, ha az Android nem lepte volna el a piacot, a maga telepíthető AdBlock alkalmazásaival, és rémes ingyenességével. Tehát az történt, ami évekkel ezelőtt látható volt, az ingyenesség megölte, de legalábbis nehézkessé tette a piacot. Mit tud tenni a Google? Legalább megpróbálja visszaállítani azt az állapotot, amikor még érdemes volt Androidra fejleszteni. Ha ugyanis nem lesznek appok, nem lesz platform sem...

adblock.jpg

És legvégül a Google Reader. Az elmúlt években nem volt szinte más RSS reader app a piacon, csak GReader alapú. Nem is volt érdemes írni, mindenki azt használta. A google meg üzemeltette ingyen (igen, megint itt tartunk), hiszen mindenki a jobbnál jobb third party appokat töltötte le, így a reklámbevételtől megint csak elesett. Egy ekkora szolgáltatást fenntartani pedig rengeteg pénz, szerverek, rendszergazdák, fejlesztők garmada szükséges. Nos, hogy miért szűnik meg? Szerintem már magad is tudod. És mi lesz utána? Színvonalas fizetős RSS appok szerver háttérrel, amiket talán érdemes lesz üzemeltetni.

Ha szeretnél több információt, vagy csak beszélgetnél, keresd Facebook oldalunkat!