Ne légy troll!!!

Mert az büdös, randa és még hülye is....

Egy pár éve foglalkozom már (hobbi szinten) cikkek írásával, fórumozással, fórum moderálással, és úgy általánosan járatosnak érzem magam a mobiltelefónia és fotózás, videózás világában. Egy dolgot évek óta nem tudok megérteni, ezek pedig az internetes troll, mint jelenség. 

not-sure-if-troll.png

Ne menjünk bele abba, hogy milyen pszichológiai indíttatása van annak, ha valaki élvezetből széttrollkodik egy adott fórumtémát, és perverz vigyorral az arcukon figyelik, hogy megjelennek olyanok, akik képtelenek felismerni a mezei trollt, és etetik, etetik, etetik... mint éjfél után a Szörnyecskéket. Pedig mind tudjuk, hogy trollt még nem etetett halálra senki a világtörténelem folyamán, ők nem olyanok, mint a kisgömböc, aki egy idő után csak kifakadt. 

Nem kedves olvasó, a troll az egyik legveszélyesebb internetező típus, mert ha nincs valamilyen felügyelet, szankció, tiltás ellene, akkor képes egész topicokat, cikkeket, fórumokat tönkre tenni a saját szórakoztatására, az értelmes kommunikációt támogató és igénylő felhasználók kárára. 

troll-face.pngA trollnak számtalan változata van, de ezeket nem szeretném ecsetelni. Aki még soha nem találkozott netes trollokkal (merre kujtorogtál az elmúlt években, bucimaci online? o.O), azoknak merem javasolni eme két remekművet, az általam mélyen tisztelt Szirmai Gergely féle troll rendszerezést, illetve a troll lélektannal foglalkozó Antifaces videót. 

Nekünk másról kell beszélgetnünk, mégpedig a márka trollokról és fanatikusokról, akikkel tele van a létező összes mobiltelefóniával foglalkozó internetes oldal, fórum, de le merem fogadni, hogy a Nők Lapja Cafén is van olyan user, aki kivont karddal és habzó szájjal hadakozik, amikor valaki leszólja a Huggies pelenkákat, vagy a kedvenc Yves rocher testápolóját. 

Ugye ismerjük mind a márka fanatikusokat. Ezek azok a userek, akik már-már vallási fanatizmussal tudják megmagyarázni, téged kioktatni, ha az általuk birtokolt és kedvelt márka egy terméke nem működik megfelelően, vagy hiányos a szolgáltatási listája - de ez nekik pont így, pont tökéletesen megfelel. 

Én egy iPhone fanatikus vagyok. a 3,5"-os kijelző a legjobb, és a kényelmes használathoz nem kell nagyobb kijelző. Amúgy is, mennyire irritáló már a 16:9-es képarány. De ahogy eltelt egy év, máris a 4"-t szerettem jobban... Egészen az idei év szeptemberéig. Akkor hirtelen mennyit változott a véleményem! Az iTunes pedig a világ legnagyszerűbb szinkronizációs módja. El nem tudunk képzelni jobbat ennél. Szerencsére csak egy gépen használom. 

Én egy WP fanatikus vagyok. Minden szép, minden csodás. Már 300 000 natív app van az áruházban! Igaz hogy ehhez kellett három év, és a Microsoft lassan kutyába lemegy a fejlesztők kedvéért, és mindenkit külön "támogatni" kell, hogy foglalkozzon valamit a redmondiak rendszerével. Szinte mindent tud a készülékem, amit szeretnék. Amit pedig nem, arra senkinek nincs is szüksége. 

Én egy BB fanatikus vagyok. Lásd egy bekezdéssel feljebb. Csak böngészőből megoldok mindent. Plusz marha agresszív vagyok, ha valaki leszólja a Z10-et. 

Én egy Android fanatikus vagyok. Szeretem a malwarek veszélyét a Play áruházból, mert pontosan tudom hogy számtalan alkalommal sikerült már beszivárognia fertőzött alkalmazások százainak. A memória kezelés továbbra is pocsék, az erőforrásokkal a rendszer meg úgy bánik, mint újgazdag csitri apuci bankkártyájával egy plázában, de minden így tökéletes.  512 MB RAM? Mindenre elég. 

Én egy Symbian fanatikus vagyok. Sokak szerint a múltban élek, pedig mind tudjuk hogy minden úgy volt jó, ahogy a Nokia régen csinálta. És amúgy voltunk mi még egyszer futball nemzet is. 6-3, sör-virsi, elvtársak! 

Ők a fanatikusok. Ez sem épp egy szép banda, de érdemes a mögöttes pszichológiát vizsgálni kicsikét. A fanatikusság függ a kiadott pénz mennyiségétől, és a jelen anyagi helyzetünktől. Ha valaki megvásárol egy drága készüléket, vagy legalább egy középkategóriás változatot, nincs annál rosszabb, mintha kiderül, hogy a sokszor az átlagkereset feletti összeget költött egy vacakra, ami számtalan sebből vérzik. Nagyon kis részük még valamilyen anyagi előnyszerzés reményében fanatikus. Ők a Handrások. 

És miben különböznek a márka trollok? Ők a fanatikusok azon elfajzott verziója, akik agresszíven szórják az igét, akkor is, ha senki nem kíváncsi a mondandójukra. Minden létező topicban megjelennek, és büszkén hirdetik szeretett kegytárgyuk felsőbbrendűségét. A legritkább esetben konstruktívak, de legalább roppant agresszív  a stílusuk, személyeskedés sem áll túl messze tőlük.

Troll mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy fanatikusokat egymásnak ugrasszon, és flamwart generáljon, csak azért, hogy utána egy tál popcornnal a kezében élvezkedhessen. 

Sajnos mindkét kategória előfordul a magyar weben, nem is kis számban. Ugyan a troll és a fan nem ismeri el soha hogy Ő az, de ha te ezeket a jegyeket felismernéd magadon, igyekezz változtatni. Viszont ha szembe jön egy troll. Ne próbáld meggyőzni. Esélytelen. 

01a7f77.jpg

Ignoráld! Az a troll halála. 

Ha szeretnél több információt, vagy csak beszélgetnél, keresd Facebook oldalunkat!